poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Nacadia

Pod koniec sierpnia upłyną 2 lata od momentu mojego wyjazdu do Danii w celu studiowania przez semestr architektury krajobrazu na Uniwersytecie Kopenhaskim. Dlatego niektóre posty w tym miesiącu będą nawiązywały do mojego pobytu tam. Choć moja wizyta w Kopenhadze nie trwała bardzo długo, dużo się tam nauczyłam i znalazłam nowe obszary zainteresowań :) -  chociażby NBT (nature-based therapy) i jak projektować miejsca dla ludzi, żeby poprawić ich samopoczucie. 

O tych ciekawych tematach usłyszałam na jednym z kursów, w których uczestniczyłam - Health Design.

Lucia (moja włoska koleżanka) i ja podczas ćwiczeń terenowch z kursu Health Design


W ramach kursu każdy z uczestników wybierał grupę ludzi cierpiących z powodu jakiejś choroby bądź dolegliwości (stres, nowotwór, starość..), a następnie projektował dla nich dowolne miejsce, z wykorzystaniem teorii poznanych na zajęciach. Zanim jednak zaczęliśmy pracować nad projektami, zwiedziliśmy kilka parków i ogrodów w Kopenhadze oraz poza nią, aby mieć skąd czerpać inspiracje. Leśny ogród zdrowia Nacadia (The Healing Forest Garden Nacadia) wyróżniał się wśród pozostałych pod różnymi względami.


Ogród zlokalizowany jest na terenie Arboretum Hørsholm, położonego 30 km na północ od Kopenhagi, i zajmuje działkę o powierzchni 1 ha. Nad  kncepcją projektu Nacadii, jak również nad pomysłem NBT pracował interdyscyplinarny zespół z Uniwersytetu Kopenhaskiego (złożony z architektów krajobrazu, lekarzy, terapeutów oraz psychologów) pod kierunkiem Ulriki Stigsdotter (naszej wykładowczyni na kursie Health Design :)).

Nacadia została stworzona dla ludzi cierpiących na choroby wywołane przed nadmiar stresu. Ogród znajduje się w częściach Arboretum pokazujących florę Północnej Ameryki i Europy, a na jego terenie rosną duże, dorosłe drzewa. Roślinność jest bujna. W ogrodzie zlokalizowana jest także przestronna szklarnia, będąca ważnym miejscem terapii. Jednak większość zajęć z pacjentami odbywa się na zewnątrz.

Wnętrze szklarni





Grupa studentów na wykładzie w szklarni :)


Jedną z ciekawszych dla mnie teorii w projekcie Nacadii jest teoria wpływu kolorów na człowieka. Znanym faktem jest to, że ludzie z wysokim poziomem stresu i niepokoju pośród kontrastujących i jaskrawych kolorów poczują się jeszcze gorzej. Dobrze natomiast wpłyną na nich barwy spokojne i naturalne, jak np. zielony i niebieski. Gdy ta grupa pacjentów będzie gotowa, może przejść do rejonów o większej różnorodności kolorów.


Chociaż Leśny Ogród Zdrowia Nacadia przeznaczony jest dla osób cierpiących z powodu stresu i chorób przez niego wywołanych, uważam, że każdy, kto pobędzie tam choć chwilę, poczuje się lepiej. Nawiasem mówiąc, z czym kojarzy Wam się nazwa Nacadia? Ja od razu pomyślałam o Arkadii, a zaraz później - o Narnii. Nacadia jest połączeniem obu tych nazw :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz