środa, 12 czerwca 2013

Piękno nieznanych miejsc

W ubiegłym tygodniu kilka dni spędziłam w przepięknym i nieznanym dla większości turystów miejscu - w Górach Bialskich, położonych na obszarze Ziemi kłodzkiej, wzdłuż granicy z Czechami. 


Góry Bialskie dla ogromnych walorów przyrodniczych i widokowych zostały objęte ochroną jako Śnieżnicki Park Krajobrazowy; oprócz tego na ich terenie znajduje się rezerwat Puszcza Śnieżnej Białki. Są niskim pasmem; najwyższy szczyt (Rudawiec) osiąga wysokość 1109 m npm. Jednak ich niezwykła przyroda i krajobrazy muszą zachwycić wrażliwego na piękno człowieka. Jako nastolatka przyjeżdżałam do Bielic, małej wioski położonej pomiędzy Górami Bialskimi a Złotymi, kilka razy do roku. Moi rodzice odkryli to wspaniałe miejsce ponad 10 lat temu. Później przez długi czas nie odwiedzałam tych rejonów. Teraz powróciłam i z radością stwierdziłam, że prawie nic się tam nie zmieniło - i mogłam wędrować jeszcze raz po starych szlakach.

W drodze na Płoskę (1035 m npm). Prawdziwe Mgliste Góry! :)


Pseudevernia furfuracea na gałęziach świerka


Luzula luzuloides


Mchy i porosty (Cladonia sp.) na martwym drewnie



Płaski wierzchołek Czernicy (1108 m npm) 


Przełęcz Sucha (1002 m npm). Przy ładnej pogodzie pięknie widać stąd Śnieżnik!


Mgliste lasy





Potoki spływające zboczami gór




Puszcza Jaworowa



Rezerwat Puszcza Śnieżnej Białki




Ogromne, przepiękne drzewa w Puszczy Śnieżnej Białki - buk i jawor 



Przełęcz Płoszczyna


W drodze na Kowadło (989 m npm), szczytu należącego do pasma Gór Złotych



Kowadło (989 m npm), czyli czeska Kovadlina ;)


Widok ze skał nieco poniżej Kowadła; nawet mój pies był oczarowany! :D


Buki i jarzębiny rosnące przy skałach poniżej szczytu Kowadła



Porosty skalne


Kwitnąca jarzębina


Góry Bialskie są miejscem, gdzie można cudownie wypocząć i zapomnieć o problemach dnia codziennego;
podczas wędrówek rzadko napotyka się na innego turystę. Polecam! Miłego tygodnia :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz